Boxele de podea DF-8 – sunet perfect pe orice melodie

După Definition DF-6 și Challenger M-65 EX, Dynavoice a lansat pe piață boxele de podea DF-8, vârful emblematicei game Definition. Creată într-un avânt al evoluției producătorului, gama a implicat și seriile Magic, Challenger și Dynamite.

DF-8 are potențial de “artierie grea” prin adoptarea unui midrange de 6,5″ folosit ca woofer la DF-6. Boxele au fost create din ambiția de a pune capăt limitărilor acestui tip de difuzor, aducând în plus o serie de caracteristici și soluții sofisticate: construcție solidă și design plăcut, finisaj de calitate superioară, componente performante, filtre crossover deosebite, substanță și versatilitate extraordinare – toate acestea fac o diferență remarcabilă.

Seria Definition dovedește pe deplin aceste calități, începând cu sistemul X-Change cu o gamă mare de intervenții pe înalte, camera de încărcare la modelele de podea echipate cu ieșire dublu reflex (față și spate) și tweeter din Ribbon. Tweeterul este cuplat în mod inedit pentru frecvențe înalte unde două tipuri de emițători fac echipă pentru transmitere. Rezultatul este un sunet complet, fără a fi incisiv și fără greșeli în reproducerea celor mai diverse genuri muzicale.

 

Tehnologia de fabricație

 

Specificații tehnice:

Tip: Difuzoare de podea

Construcție: 3 căi Bass Reflex

Conectori: Bi-Wiring

Tehnologie: X-Change

Tweeter: 1 Soft Dome Tweeter – 1 Ribbon Tweeter

Midrange: 1 de 6,5 ” din fibră de Kevlar

Woofer: 2 de 8 ” din fibră Kevlar

Impedanță: 6 ohmi

Răspuns în frecvență: 23 – 32.000 Hz (-3 dB)

Sensibilitate: 94 dB

Putere de amplificare maximă: 280 Watt

Dimensiuni: 1105 x 240 x 380 mm

Greutate: 28,1 Kg/ bucată

Finisaje:

Maro stejar; frontal negru lac retro

Negru stejar; frontal negru lac retro

Alb, frontal alb lac retro.

 

Designul este solid, bine finisat, cu fața și spatele negru lac, prezent la variantele maro și negru. Un aspect ce armonizează bine forma este baza difuzoarelor. Cumpărătorul este scutit de micile inconveniențe de montare deoarece boxele sunt furnizate deja instalate.

Placa cu bornele de conectare este plasată în spate, destul de sus, la o înălțime de 65 cm față de sol, o variantă foarte confortabilă deoarece nu vei mai fi nevoit să îngenunchezi pentru a conecta cablurile.

Incinta și cele 4 zone de ranforsare , distanțate, în mod regulat în înălțime, sunt contruite din MDF (Medium Density Fibreboard) care, în partea din față, unde structura din lemn este mai solicitată de vibrațiile transmise de driver, atinge o grosime substanțială de 3,2 cm.

Îmbinarea internă se face prin lipire cu inele de armare, ceea ce duce la rigidizarea substanțială a incintei. Primul este plasat imediat sub orificiul dreptunghiular care găzduiește tweeterul de ribbon și este integrat în plafonul camerei de încărcare a mediilor (un paralelipiped de 21 x 12 x 16 cm). Al doilea este situat chiar sub camera respectivă și e parte integrantă a podelei iar ultimele două sunt plasate la baza adânciturilor în care sunt amplasate wooferele. Plasarea este una reușită văzută din perspectiva strategiei de izolare vibrațională, confirmată dacă vei bate ușor în diferite puncte ale cabinei.

 

Construcția internă arată o atenție deosebită, cu atât mai mult cu cât prețul este extrem de mic pentru calitatea boxelor și pentru grija în evitarea discontinuităților calitative în proiectarea boxelor. Tuburile reflex sunt realizate din carton presat foarte rigid, bine lărgite la capătul de ieșire pentru a evita turbulențele și sunt largi de 9 cm și lungi de 20 cm.

Chiar dacă boxele comunică cu același volum intern, măsurătorile din câmpul apropiat arată că răspunsul în frecvență detectat la ieșire are o tendință diferită: mai relaxat și regulat în partea din față, mai accentuat pe planul secund. Astfel încât utilizatorul poate exploata această diferență integrându-le corect în camera în care ascultă, însă fără a neglija distanța față de pereții laterali și cel din spate.

La DF-6 este furnizat un amortizor (un cilindru cu spumă poliuretanică), care poate fi utilizat pentru a închide una dintre cele două conducte. Specialiștii spun că este mai avantajos să conectezi portul reflex din spate care poate afecta sunetul întrucât provoacă un accent deosebit pe gama de midbass. Acesta poate fi plăcut la melodii ușoare în frecvența 50-100 Hz dar afectează sesizabil frecvențele medii.

Panoul de contact este identic cu cel de la DF-6, terminalele sunt bine realizate, acoperite cu un capac din plastic transparent și acceptă banane. Permit cablaje bi-wiring/bi-amping, perechea superioară conduce doar la tweetere iar segmentul de mijloc-jos poate fi controlat cu tweeterul inferior.

 

Transductorii

Dacă vei scoate panoul frontal al unui DF-8, vei vedea că fiecare driver utilizează 5 difuzoare, conectate la cabluri prin intermediul tehnologiei „Fast-on”: două tweetere încorporate în aceeași flanșă, unul izodinamic cu membrană galbenă și unul din cupolă de mătase de 3,5 cm, midrange din fibră Kevlar cu diametrul de 13,5 cm și două woofere de 16 cm.

Midrange-ul și wooferul sunt foarte robuste și au o greutate considerabilă. Ambele sunt echipate cu șasiuri aerodinamice din aluminiu turnat sub presiune, cu spițe drepte și subțiri astfel încât să nu interfereze cu emisia din spate a membranei. Magneții de ferită au o dimensiune adecvată, midrange-ul și wooferul sunt prevăzute cu o gaură de decompresie în centru. Toate driverele, precum și tava de contact, sunt fixate pe carcasă cu șuruburi încastrate hexagonal.

Rezistența DC a difuzorului de voce a fost măsurată cu un multimetru PCE UT 61E. S-a constatat că tweeterul din ribbon și cel din cupolă de mătase etichetat D34 + R5020 110318-01 se situează între 7,11 și 4,96 Ohm, gama medie (AAC13 – 166W04 110318-07) a fost de 3,58 ohmi,  în timp ce wooferele (AAC13 – 200S01 110319-06) au afișat 6,66 ohmi.

Membranele conurilor sunt fabricate din Kevlar „Bullet Proof”, un material sintetic a cărui caracteristică principală este rezistența mecanică ridicată și rezistența remarcabilă la căldură, fiind termorezistent, astfel încât se descompune la aproximativ 500 ° C fără a se topi. Datorită caracteristicilor sale este folosit ca fibră de armare pentru construcția vestelor antiglonț. Este remarcabil, așadar, că în astfel de difuzoare la prețuri accesibile ca DF-8 se utilizează un material atât de rezistent.

 

Crossover și filtrul X-Change

Pentru divizarea benzii audio în cele patru porțiuni diferite, Dynavoice a confecționat un filtru crossover care include o celulă cu trecere mică a celei de-a doua ordini electrice, egală cu o atenuare în secțiunea transversală de 12 dB / Octave.

Prin urmare, rupturile de frecvență sunt mult mai mici  (doar 6 dB/ octava) dar în practică trebuie luată în considerare atenuarea acustică pe care fiecare driver o prezintă în partea superioară și inferioară pentru că ele corespund zonei de trecere.

Măsurătorile arată că wooferul are o pantă dublă de atenuare, prima de la 500 la 1000 Hz de 16 dB, iar cea de-a doua prezintă o coborâre mai ușoară (10 dB) între 1.000 și 2.000 Hz. (31 dB de la 122 la 61 Hz și 30 dB de la 4.000 la 8.000 Hz), în timp ce tweeterul atenuează 11 dB / octavă de la 6 la 3 kHz.

La rândul lui, Ribbon-ul are o atenuare dublă de 8 dB/ octava de la 10 la 5 kHz și o bandă mai abruptă de 17 dB, în octava de 4.000 – 2.000 Hz. În cazul difuzoarelor de frecvență joasă există o rezistență ceramică de 2 Ohm / 7 W în timp ce condensatorul este un electrolit CYC bipolarizat de 56 μF / 100 Volți.

Tronsonul de bandă constă dintr-o serie de inductanță / condensator și un inductor / condensator paralel în care sunt utilizați doi electrozi CYC bipolari de la 8,2 μF / 100 V și 33 μF / 100 V. Pentru filtrarea celor două tweetere există condensatori din poliester, încă două CYC, pe Dome și Ribbon de 3.9 μF / 100 Volt (1 μF / 100 Volți), o rezistență de 1 Ohm / 5 W care amortizează cei doi transductori favorizând uniformizarea sensibilității medii.

În tabelul de mai sus se poate vedea o gamă largă de intervale de incidență și variații de suprapunere. Este clar că tweeterul izodinamic nu are o funcție simplă de finisare, ci participă într-o manieră importantă la răspunsul corect al frecvenței. În ce privește ribbonul, în mediu, așa cum este arătat de răspunsul frecvenței relative, acel vârf la 15.000 Hz dispare, aproape anulat de gaura spectaculoasă în răspunsul în afara axei la 45 ° și 60 °.

Condensatorii de capacități diferite, plasați în serie la Dome și Ribbon, trasează două trepte înalte distincte ale primei ordini, cu o cruce între cele două plasate la o frecvență foarte ridicată, de aproximativ 9.000 Hz, unde Dome-ul începe să-și manifeste rolul natural. Este o soluție deja văzută în alte sisteme, cum ar fi la producătorul Dali, la ambii remarcându-se finețe, bogăție armonică, aerisire și reconstituire meticuloasă a sunetului.

Întâlnit deja la DF-6 și Challenger M-65 EX, sistemul „X-Change” e prezent și la DF-8. Dispozitivul acționează prin atenuarea pe ambele tweetere conform unui principiu foarte simplu: prin intermediul unei punți de aur este posibilă ocolirea zonei de circuit între extremitățile sale. În practică, semnalul călătorește prin jumperul nealterat, depășind rezistența dintre cele două capete.

Astfel se obține atenuarea maximă (- 2 dB), deoarece pe calea semnalului se găsesc în serie rezistențe ceramice de la 2 Ohm / 5 Watt și 4 Ohm / 5 Watt. Dacă, în schimb, vom decide să o folosim, plasându-l în corespondența cu partea dreaptă a triunghiului echilateral reprezentând schimbarea X, depășim rezistența de 2 ohmi și obținem, conform indicațiilor plăcii, „0” dB. Prin plasarea jumper-ului pe partea opusă, la stânga, să depășim rezistența de 4 ohmi pentru o atenuare mai mică (+ 2 dB) în timp ce conectăm cele două ștrapuri de la baza triunghiului, depășind ambele rezistențe, iar intervalul mare va ajunge la + 4 dB.

Măsurătorile instrumentale arată că lățimea maximă de intervenție este atinsă în jur de 10.000 Hz, cu o diferență mai mare de 5 dB între poziția -2 și +4.

Intervenția X-Change nu este, din păcate, complet lipsita de urmări, sunetul suferă o anumită perturbare proporțională cu amploarea intervenției: în poziția de atenuare maximă (- 2 dB), înaltele devin ușor întunecate, deteriorând performanța combinației Dome / Ribbon. Din acest motiv, în timpul testului de ascultare am lăsat jumper-ul în poziția + 4 dB (fără atenuare).

Set-up de măsurare:

  • Microfon de măsurare Superlux ECM 999
  • Calibrator PCE-SC41 din clasa 2
  • Multimetrul TRMS PCE-UT 61E
  • Placă de sunet E-Mu Creative Pre Tracker USB 2.0
  • Instrument de masurare a impedantei
  • Sonda de tensiune cu atenuare de 20 dB pentru detectarea în canalul dual
  • Cablu de alimentare Supra Ply 3.4 S

*Măsurătorile au fost efectuate cu X-Change în poziția „0 dB”

Răspunsul în frecvență, obținut prin fuziunea câmpului îndepărtat cu câmpul apropiat, conform metodei „Loudspeaker Free-Field Response” arată o extensie bună și o liniaritate discretă. F3, adică cea mai mică frecvență reprodusă (-3 dB față de nivelul mediu), este de aproximativ 40 Hz, în timp ce creșterea care apare de la 50 la 200 Hz are un curs regulat și permite o consolidare bine distribuită în spectrul inferior. Urcând în frecvență, între 4.000 și 5.000 Hz întâlnim o depresiune, probabil din cauza intersecției un pic mai mare între midrange și tweeter dome, situație replicată, dar cu o entitate mult mai mică la 9.000 Hz, în zona de intersecție dintre dome și tweeterul de ribbon.

Cu software-ul Arta puteți crea imagini sugestive, cum ar fi cele pentru răspunsul impulsului în timp (Decay spectral cumulativ) și răspunsul măsurat în cicluri ca o serie de unde sinusoidale ca semnal de încercare. Timpii, în limitele grilei alese, ne indică o bună amortizare a intervalului mid-high range cu un răspuns care nu depășește 1.66 msec până la 4000 Hz.

Răspunsul în benzile octavei, măsurat la o distanță de 2 metri de la o boxă față de cealaltă, la 60 cm de pereții laterali și un metru în spate, este manifestare a situației acustice incidentale care duce la atenuarea frecvențelor mai joase. Segmentul de depresiune între 250 și 500 Hz este evidențiat de răspunsul din „Free-Field” și găsește confirmare în răspunsul de frecvență al driverelor filtrate. Ușoara vivacitate pe frecvențele înalte detectată cu X-Change (menținut mereu în „0 dB”) este reechilibrată pe frecvențele mai mari pe măsură ce distanța crește, ajutat de răspunsul în afara axei. Frecvențele medii sunt ușor accentuate în zona dintre 600 și 2 kHz, dar nu există nicio reflexie a mediilor între 4.000 și 5.000 Hz.

Comportamentul diferit al porturilor reflex este dedus din graficul relativ al răspunsului în frecvență, măsurat la capătul de ieșire: mai regulat și mai aplatizat în conducta frontală, mai accentuat în spate.

În graficul cumulativ al distorsiunilor armonice de la 20 la 20.000 Hz, măsurate la un nivel mediu de 90 dB, cu microfonul amplasat la o distanță de 1 m față de difuzor, valorile sunt înregistrate în medie sub -50 dB. Evident, sunt mai favorabile cifrele din câmpul apropiat, datorită influențelor mediului.

Un comportament foarte bun are wooferul la măsurătorile de distorsiune armonică din câmpul apropiat. După valorile ridicate (normale) până la pragul de 50 Hz, THD este cu mult sub 1% și scade la 0,5% de la 145 la 1000 Hz. O tendință similară arată a treia armonică, dar cu o inversare a trendului de la 83 la 191 Hz, unde este mai mică decât valorile măsurate până la limită (1.000 Hz). Se reduc proporțional datele armonicilor superioare: doar 0,02% de la 70 la 205 Hz, în continuare în jos de la 205 la 500 Hz și chiar mai mic de la 500 până la limita de 1000 Hz (în medie 0,005 ).

La fel de bun este și comportamentul midrange-ului, în câmpul apropiat. Valorile THD sunt sub 0,3% de la 140 la 650 Hz, cu o ușoară creștere accentuată în intervalul 1.000 – 2.000 Hz (dar care rămâne sub 1%) și apoi scade din nou la valori mai mici (nu mai mult de 0,3%). Deci micșorați rata armonicelor superioare (a patra și în special a cincea și a șasea).

Măsurătorile arată că frecvența de rezonanță a sistemului situată între primul și al doilea vârf de impedanță este de aproximativ 40 Hz. Primul vârf, mai mic decât al doilea, este sugestiv pentru frecvența de rezonanță a sistemului mai mică decât frecvența de rezonanță a difuzorului în aer liber. Primul vârf este centrat pe o frecvență de 21 Hz și este de 12,182 Ohm, în timp ce al doilea, mult mai mare, are vârful la 55 Hz și ajunge la 17505 Ohmi. Modulul minim este situat la 116 Hz și 3,862 ohmi, o valoare apropiată de 4 ohmi datorită paralelei celor doua woofere.

Datele de sensibilitate au fost detectate de 22 de măsurători în 3 octave în intervalul 100 – 12.500 Hz și corespund la 92,8 dB / w / m. DF-8 nu are nevoie de mulți Wați pentru a dezvolta un SPL adecvat, chiar și un T-Amp poate fi mai mult decât suficient. Cu toate acestea, având în vedere potențialul dinamic considerabil al boxelor, cele mai bune rezultate vor fi obținute cu amplificări mai puternice.

 

DF-8 – sunetul perfect pe orice melodie

Per total, DF-8 emit o bogăție armonică inexistentă la alte difuzoare în aceeași gamă de preț, mult mai evidente pe înalte unde soluția dome/ ribbon se afirmă mai mult. Chitara, de exemplu,  pe parcursul unei melodii dobândește o strălucire remarcabilă. La fel și tobele care primesc o performanță convingătoare. Sunetele nu suferă nicio înrăutățire nenaturală care să le facă prea ascuțite. Emisia este cea a unui difuzor neagresiv, predispus la o anumită ușurință de redare a sunetului, chiar și pe melodii dinamice. Nu te vei confrunta, în nici un caz, cu o lipsă de “emfază” și de energie a boxelor.

Sunetele se întrepătrund natural pentru că boxele sunt foarte versatile pe toate genurile de muzică. Pe Aaron Copland, de exemplu sau Edward Elgar boxele își dovedesc pe deplin măreția de turnuri suedeze. Orchestra din muzica clasică este analizată fidel, în cele mai mici detalii și cu o perspectivă mărită care ia conturul unei capacități fizice pulsante. Fidelitatea este impecabilă chiar și la un volum ridicat, inovația dome/ribbon funcționează bine în recrearea detaliilor, în esență acele elemente tridimensionale care ne ajută să percepem realitatea din momentul creării melodiei.

Magnitudinea întregii game de stări este susținută cu eficacitate și nu este limitată de deficiențe de dinamică. De la orchestră până la lungi șiruri de note urmate de explozii triumfale, sunetul curge riguros. Au un echilibru tonic bun, cu prevalență pe tonuri grave și medii.

Testate pe melodiile lui Igor Stravinsky (compozitor rus), capodopere ale marilor orchestre, DF-8 confirmă capacitatea de a face față la mase de sunete complicate și substanțiale, urmând un traseu de performanțe blânde și armonioase, fără aproximări de definire și impact.

Mai departe, ascultând albumul Cantate Domino della Proprius, unul dintre cele mai iubite de către audiofili, se remarcă un echilibru liniștitor al diferitelor registre vocale, un grad bun de analiză care radiografiază sunetele, prezentând totul sub o lumină de muzicalitate sonoră. Reproducerea este convingătoare, de un realism bun datorat transparenței și capacității celor două tweetere de a reconstrui o atmosferă autentică. Iar pianul se aude sclipitor și plin de armonici.

Testele pe jazz au fost făcute pe muzica lui Michael Brecker si Herbie Hancock. Cu cele două woofere de 8”, DF-8 încarcă un volum generos și fac diferența între boxele de același preț. Inflexiunile modulatorii sunt corecte, abordarea decisivă a schimbărilor de tonalitate, susținute de un SPL ridicat (microfonul a detectat vârfuri de 110 dB în poziția de ascultare) și o înălțime dinamică solidă. Totul face din performanța melodiei o adevărată încântare. Sunetul metalic al saxofonului este puțin diminuat, lucru care se întâmplă și cu tamburul, compensat de un efect de senzație a prezenței instrumentelor în cameră. Saxofon, contrabas și tobe, par că sunt toate lângă tine.

 

Concluzii

Conform lui Alfredo Di Pietro (nonsoloaudiofili.com), DF-8 este o perlă a familiei Dynavoice, care lărgește spectrul alegerii atunci când îți dorești boxe care să sune, să arate bine și capabile să se comporte impecabil indiferent de stilul muzical. Sunt flexibile și dispun de o muzicalitate generoasă, lipsită de agresivitate. Sunt foarte ușor de introdus în orice locuință și se integrează cu mobilierul din casă datorită eleganței lor incontestabile.

În ultimă instanță, boxele de podea Dynavoice Definition DF-8 te vor invita să stai față în față cu sunetul extraordinar, dinamic și autentic al melodiilor tale preferate. Prețul pentru toate aceste calități este unul cu adevărat accesibil.

 

Sursa: Alfredo Di Pietro – nonsoloaudiofili.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *